اولین کنگره ملی ایمنی غذا و دارو برگزار شد

اولین کنگره ملی ایمنی غذا و دارو توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی و  دانشگاه ارومیه به مدت دو روز در تاریخ‌های ۲۶ و  ۲۷ مهر ماه سال ۱۴۰۲ در دانشگاه ارومیه برگزار گردید.

این کنگره به عنوان اولین رویداد علمی با مشارکت مستقیم دو دانشگاه زیر مجموعه وزارت بهداشت و وزارت علوم در کل کشور ، بازتاب گسترده ای در محافل علمی داشت . پس از فراخوان ارسال مقاله به کنگره در دو حوزه ایمنی غذا و ایمنی دارو در بیش از ۱۴ محور مختلف بیش از ۶۷۰ مقاله دریافت گردید . مقالات توسط توسط ۴۷۳ محقق و پژوهشگر به دبیرخانه کنگره ارسال گردید و در مجموع بیش از  ۱۴۰۰  نویسنده در تدوین مقالات مشارکت داشتند . پس از انجام داوری توسط ۵۶ داور عضو کمیته علمی تعداد ۴۳۶ مقاله پذیرش گردید . از بین مقالات پذیرفته شده تعداد ۵۰ مقاله به صورت سخنرانی در ۱۱ پانل مختلف ارائه گردید و تعداد ۳۸۶ مقاله به صورت پوستر ارائه شد.این کنگره با مشارکت حضوری بیش از ۴۵۰ دانشجو ، استاد و پژوهشگر و شرکت مجازی ۳۵۰ عضو جامعه پزشکی حوزه غذا و دارو برگزار گردید.

گفتنی است برگزاری  سه دوره بازآموزی ( جامعه پزشکی و داروسازی ، صنایع غذایی و دامپزشکی ) یکی دیگر از امتیازات این کنگره بود که در مجموع ۷۳ متقاضی امتیاز بازآموزی صنایع غذایی و دامپزشکی به صورت حضوری شرکت کردند و ۳۵۰ عضو جامع پزشکی اعم از پزشک ،داروساز و پیراپزشک جهت بهره مندی از امتیاز بازآموزی به صورت مجازی و آنلاین در این کنگره شرکت نمودند .

همچنین برپایی نمایشگاه جانبی عرضه توانمندی های استان در حوزه غذا و دارو یکی از برنامه های جانبی کنگره بوده است .

برگزاری “پانل تحقیقات دانشجویی ” و ” پانل چالش های  ارتباط صنعت غذا و دانشگاه ” از جمله دیگر برنامه های جانبی کنگره بوده است . در پانل تحقیقات دانشجویی ، اعضای کمیته داوری و کلیه مقالات سخنرانی از بین دانشجویان انتخاب شده و مدیریت پانل صرفا بر عهده دانشجویان بود و در پانل چالش های ارتباط صنعت غذا و دانشگاه نیز که با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ، معاون غذا و دارو و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ، مدیران ، اساتید و متخصصین علوم و صنایع غذایی و نمایندگان شرکت های صنایع غذایی استان برگزار شد در مورد چالش ها و مشکلات و درخواست های واحدهای اقتصادی از دانشگاهها و محافل علمی بحث و تبادل نظر شد .

گفتنی است اولین کنگره ملی ایمنی غذا و دارو مورخ ۲۷ مهرماه با تجلیل از برگزیدگان و قرائت بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد و مقرر گردید این کنگره به صورت دو سالانه برگزار شده و یک شورای راهبری با مشارکت همه دانشگاههای کشور جهت پیشبرد امور تشکیل گردد.

Translate »