به همت انجمن علوم و صنایع غذایی کارگاه آموزشی کاربردی “ ارزیابی حسی – اپتیموم سازی فرمولاسیون محصولات غذایی “ برخط برگزار شد.

انجمن علوم و صنایع غذایی ایران ، ۷ و ۸   بهمن ماه  ۱۴۰۰ میزبان برگزاری کارگاه آموزشی کاربردی ارزیابی حسی – اپتیموم سازی فرمولاسیون محصولات غذایی  با تدریس دکتر حسن کاکویی  به صورت برخط و مجازی در اسکای روم با حضور ۲۰ تن از کارشناسان و متخصصان از کارخانجات صنایع غذایی فرآورده های گوشتی کاله آمل ، پسته شو ، ماهور ، صنایع فرآورده های غذایی مزمز ، کاسپین ، اماج ، روژین تاک ، پویا آداک ، دومینو و  اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

گفتنی است اهداف و سرفصل های این دوره آموزشی شامل موارد ذیل است :

🔵🔴اهداف و سرفصل دوره شامل :

۱-  مقدمه

۲-   مبانی ارزیابی حسی

۳-   تعاریف و اصطلاحات تخصصی

۴-  فاکتورهای موثر بر آزمون های ارزیابی حسی

۵-  فاکتورهای موثر بر درک ویژگی های حسی

  6- اهداف ارزیابی حسی

۷-  ویژگی های حسی محصولات غذایی

 8- مباحث فیزیولوژی و روانشناختی در ادراک ویژگی های حسی

 9- حواس پنج گانه

۱۰ –  حد آستانه

۱-۱۰-تئوری و اندازه حد آستانه ها

۲-۱۰- انواع آستانه ها

۳-۱۰- کاربرد حد آستانه

۴-۱۰- روش های اندازه گیری حد آستانه

۱۱-  توصیف ویژگی های حسی محصولات غذایی

۱-۱۱- چرا برخی از افراد توصیف فرآورده ها را بهتر انجام می دهند

۲-۱۱-  اثرات حافظه حسی افراد در توصیف ویژگی های حسی محصولات غذایی

۱۲-  ارزیابی حسی به چه سوالاتی پاسخ می دهد؟

۱-۱۲- کاربردهای ارزیابی حسی در اپتیمم سازی وتوسعه فرمولاسیون

۲-۱۲-  کاربردهای ارزیابی حسی درطراحی محصول جدید

۳-۱۲-  کاربردهای ارزیابی حسی در شناخت نیازهای مصرف کننده ها

۴-۱۲- کاربردهای ارزیابی حسی در شناسایی بدطعمی

۵-۱۲-  کاربردهای ارزیابی حسی در تعیین مدت ماندگاری محصولات

۶-۱۲-  کاربردهای ارزیابی حسی در ارزیابی محصولات شرکت های رقیب

۷-۱۲-  کاربرد ارزیابی حسی در شبیه سازی فرمولاسیون محصولات غذایی بر اساس ویژگی های حسی محصولات شرکت های رقیب

۱۳-  نقش ارزیابی در کنترل کیفیت مواد غذایی

۱۴-  مبانی کلی و الزامات انتخاب ارزیاب های حسی

۱۵- گروه بندی ارزیاب های حسی

۱۶- کلیات انتخاب ارزیاب های حسی

۱-۱۶-  مبانی کلی انتخاب ارزیاب های حسی برای آزمون های تفاوت

۲-۱۶-   مبانی کلی انتخاب ارزیاب های حسی برای آزمون های توصیفی

۱۷ – آموزش ارزیاب ها

۱۸ –  آزمایشگاه ارزیابی حسی

۱۹-  طراحی اتاق ارزیابی حسی وشرایط محیطی

۲۰-  پروتوکل آزمون ها

۲۱-  دستورالعمل اجرایی برای ارزیاب ها

۲۲-  نحوه تمیز کردن محفظه دهان قبل و بعد از هر مرحله خوردن غذا

 23 –  نحوه جویدن ،مزه مزه کردن،بلعیدن غذا

۲۴ –  انواع وانتخاب بهترین روش های ارزیابی حسی

۱-۲۴ –  روش های دستگاهی

( بینی الکترونیک،کالریمتر، رئومترها GC، HPLC،UV   )

۲-۲۴ –  روش های انسانی

-روش های رتبه بندی

– روش های توصیفی

– آزمون های ارزیاب ها

– روش ها و آزمون های مورد نیاز برای ارزیابی ارزیاب ها و نتایج ارزیابی

– آزمون های مصرف کننده گرا و ترجیح

۲۵- انواع روش های ارزیابی حسی تفاوت  Discrimination

انواع آزمون های تفاوت

کاربرد آزمون های تفاوت

آزمون های تفاوت-تشابه 

۲۶-  مقیاس ها

 1-26 –  انواع مقیاس ها در ارزیابی های حسی

۲-۲۶- کاربرد مقیاس ها در ارزیابی های حسی

۳-۲۶-  استفاده های صحیح ونادرست از مقیاس ها

۴-۲۶-  خطاهای روانشناسی در مقیاس ها

۲۷-  خطاهای رایج در ارزیابی حسی و راه های  پیشگیری از آن

۲۸-  هدایت و اجرای طرح های ارزیابی حسی

۲۹ –  انتخاب اهداف آزمون

۳۰-  شرایط کلی آزمایشگاه ارزیابی حسی

۳۱-  شرایط کلی  آزمون های حسی

۳۲-  جمع آوری داده ها،آنالیز آماری و گزارش دهی نتایج 

 33- کاربرد فاکتورهای  9M

در اصلاح فرمولاسیون و بهبود ویژگی های حسی محصولات غذایی

۳۴-  مبانی اپتیمم سازی محصول توسط ارزیابی حسی

یاد آوری ۱ : بقیه سرفصل های تخصصی ارزیابی حسی به دلیل گستردگی ومباحث فنی در دوره پیشرفته ارائه می گردد.

♦️♦️جهت کسب اطلاعات تکمیلی و ارائه هرگونه انتقاد و پیشنهاد با شماره تلفن های ۴۴۲۹۳۴۵۰ و  ۴۴۲۹۳۴۵۵ و  ۴۴۲۹۳۴۵۹ تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »