به همت انجمن علوم و صنایع غذایی ایران برگزار گردید : کارگاه آموزشی دو روزه ارزیابی حسی – اپتیموم سازی فرمولاسیون محصولات غذایی ( مقدماتی ) با تدریس مهندس حسن کاکویی

انجمن علوم و صنایع غذایی ایران کارگاه آموزشی دو روزه ارزیابی حسی –اپتیموم سازی فرمولاسیون محصولات غذایی ( مقدماتی ) را امروز پنجشنبه ( 07/10/96 ) با تدریس مهندس حسن کاکویی دانشجوی دکتری صنایع غذایی گرایش کنترل کیفیت از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس اداره کل نظارت بر مواد خوراکی ،آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برگزار نموده و شایان ذکر است این کارگاه آموزشی فردا ( جمعه 08/10/96 ) نیز ادامه خواهد داشت . گفتنی است از اهداف این کارگاه انجام پروژه های ارزیابی حسی بر روی محصولات جهت تعیین تفاوت ویژگی های حسی در محصولات مشابه شرکت های مختلف ، انتخاب نوع مواد اولیه ، اصلاح ، شبیه سازی ، اپتیموم سازی فرمولاسیون و فرآیندها بوده است. همچنین این کارگاه آموزشی حضور فعال و موثر مدیران و کارشناسان تولید و مسئول فنی از کارخانجات فرآورده های گوشتی کاله آمل ، گوشتیران ، ب.آ ، پگاه فارس ، شکلی ، تهران گوار ، بازرگانی ایران فرید ، بازرگانی مریان شیمی و امید آینده پویا فارس را به همراه داشت .

لازم بذکر است سرفصل های این دوره آموزشی شامل موارد ذیل است :

1- مقدمه

2- مبانی ارزیابی حسی

3- تعاریف و اصطلاحات تخصصی

4- فاکتورهای موثر بر آزمون های ارزیابی حسی

5- فاکتورهای موثر بر درک ویژگی های حسی

6- اهداف ارزیابی حسی

7- ویژگی های حسی محصولات غذایی

8- مباحث فیزیولوژی و روانشناختی در ادراک ویژگی های حسی

9- حواس پنج گانه

10 – حد آستانه

1-10-تئوری و اندازه حد آستانه ها

2-10- انواع آستانه ها

3-10- کاربرد حد آستانه

4-10- روش های اندازه گیری حد آستانه

11- توصیف ویژگی های حسی محصولات غذایی

1-11- چرا برخی از افراد توصیف فرآورده ها را بهتر انجام می دهند

2-11- اثرات حافظه حسی افراد در توصیف ویژگی های حسی محصولات غذایی

12- ارزیابی حسی به چه سوالاتی پاسخ می دهد؟

1-12- کاربردهای ارزیابی حسی در اپتیمم سازی وتوسعه فرمولاسیون

2-12- کاربردهای ارزیابی حسی درطراحی محصول جدید

3-12- کاربردهای ارزیابی حسی در شناخت نیازهای مصرف کننده ها

4-12- کاربردهای ارزیابی حسی در شناسایی بدطعمی

5-12- کاربردهای ارزیابی حسی در تعیین مدت ماندگاری محصولات

6-12- کاربردهای ارزیابی حسی در ارزیابی محصولات شرکت های رقیب

7-12- کاربرد ارزیابی حسی در شبیه سازی فرمولاسیون محصولات غذایی بر اساس ویژگی های حسی محصولات شرکت های رقیب

13- نقش ارزیابی در کنترل کیفیت مواد غذایی

14- مبانی کلی و الزامات انتخاب ارزیاب های حسی

15- گروه بندی ارزیاب های حسی

16- کلیات انتخاب ارزیاب های حسی

1-16- مبانی کلی انتخاب ارزیاب های حسی برای آزمون های تفاوت

2-16- مبانی کلی انتخاب ارزیاب های حسی برای آزمون های توصیفی

17 – آموزش ارزیاب ها

18 – آزمایشگاه ارزیابی حسی

19- طراحی اتاق ارزیابی حسی وشرایط محیطی

20- پروتوکل آزمون ها

21- دستورالعمل اجرایی برای ارزیاب ها

22- نحوه تمیز کردن محفظه دهان قبل و بعد از هر مرحله خوردن غذ ا23 – نحوه جویدن ،مزه مزه کردن،بلعیدن غذا

24 – انواع وانتخاب بهترین روش های ارزیابی حسی

1-24 – روش های دستگاهی

( بینی الکترونیک،کالریمتر، رئومترها GC، HPLC،UV )

2-24 – روش های انسانی

-روش های رتبه بندی

– روش های توصیفی

– آزمون های ارزیاب ها

– روش ها و آزمون های مورد نیاز برای ارزیابی ارزیاب ها و نتایج ارزیابی

– آزمون های مصرف کننده گرا و ترجیح

25- انواع روش های ارزیابی حسی تفاوت Discrimination

انواع آزمون های تفاوت

کاربرد آزمون های تفاوت

آزمون های تفاوت-تشابه

26- مقیاس ها

1-26 – انواع مقیاس ها در ارزیابی های حسی

2-26- کاربرد مقیاس ها در ارزیابی های حسی

3-26- استفاده های صحیح ونادرست از مقیاس ها

4-26- خطاهای روانشناسی در مقیاس ها

27- خطاهای رایج در ارزیابی حسی و راه های پیشگیری از آن

28- هدایت و اجرای طرح های ارزیابی حسی

29 – انتخاب اهداف آزمون

30- شرایط کلی آزمایشگاه ارزیابی حسی

31- شرایط کلی آزمون های حسی

32- جمع آوری داده ها،آنالیز آماری و گزارش دهی نتایج 33- کاربرد فاکتورهای 9M

در اصلاح فرمولاسیون و بهبود ویژگی های حسی محصولات غذایی

34- مبانی اپتیمم سازی محصول توسط ارزیابی حسی

یاد آوری 1 : بقیه سرفصل های تخصصی ارزیابی حسی به دلیل گستردگی ومباحث فنی در دوره پیشرفته ارائه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »