انجمن علوم و صنایع غذایی ایران برگزار می نماید : دوره آموزشی دو روزه ارزیابی حسی – اپتیموم سازی فرمولاسیون محصولات غذایی ( مقدماتی ) با تدریس دکتر حسن کاکویی/ ۱۰ و ۱۱ مرداد ماه ۹۸

انجمن علوم و صنایع غذایی ایران دوره آموزشی دو روزه ارزیابی حسی –اپتیموم سازی فرمولاسیون محصولات غذایی  ( مقدماتی )  را  در تاریخ ۱۰ و ۱۱  مرداد  ماه ۹۸ از ساعت ۸ صبح الی ۴ بعد از ظهر با تدریس آقای دکتر حسن کاکویی کارشناس اداره کل نظارت بر مواد خوراکی ،آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی  سازمان غذا و دارو برگزار می نماید .

لازم بذکر است سرفصل های این دوره آموزشی

۱-  مقدمه

۲-  مبانی ارزیابی حسی

۳-  تعاریف و اصطلاحات تخصصی

۴- فاکتورهای موثر بر آزمون های ارزیابی حسی

۵- فاکتورهای موثر بر درک ویژگی های حسی

۶-  اهداف ارزیابی حسی

۷-  ویژگی های حسی محصولات غذایی

۸- مباحث فیزیولوژی و روانشناختی در ادراک ویژگی های حسی

۹- حواس پنج گانه

۱۰ –  حد آستانه

۱-۱۰-تئوری و اندازه حد آستانه ها

۲-۱۰- انواع آستانه ها

۳-۱۰- کاربرد حد آستانه

۴-۱۰- روش های اندازه گیری حد آستانه

۱۱-  توصیف ویژگی های حسی محصولات غذایی

۱-۱۱- چرا برخی از افراد توصیف فرآورده ها را بهتر انجام می دهند

۲-۱۱-  اثرات حافظه حسی افراد در توصیف ویژگی های حسی محصولات غذایی

۱۲-  ارزیابی حسی به چه سوالاتی پاسخ می دهد؟

۱-۱۲- کاربردهای ارزیابی حسی در اپتیمم سازی وتوسعه فرمولاسیون

۲-۱۲-  کاربردهای ارزیابی حسی درطراحی محصول جدید

۳-۱۲-  کاربردهای ارزیابی حسی در شناخت نیازهای مصرف کننده ها

۴-۱۲- کاربردهای ارزیابی حسی در شناسایی بدطعمی

۵-۱۲-  کاربردهای ارزیابی حسی در تعیین مدت ماندگاری محصولات

۶-۱۲-  کاربردهای ارزیابی حسی در ارزیابی محصولات شرکت های رقیب

۷-۱۲-  کاربرد ارزیابی حسی در شبیه سازی فرمولاسیون محصولات غذایی بر اساس ویژگی های حسی محصولات شرکت های رقیب

۱۳-  نقش ارزیابی در کنترل کیفیت مواد غذایی

۱۴-  مبانی کلی و الزامات انتخاب ارزیاب های حسی

۱۵- گروه بندی ارزیاب های حسی

۱۶- کلیات انتخاب ارزیاب های حسی

۱-۱۶-  مبانی کلی انتخاب ارزیاب های حسی برای آزمون های تفاوت

۲-۱۶-  مبانی کلی انتخاب ارزیاب های حسی برای آزمون های توصیفی

۱۷ – آموزش ارزیاب ها

۱۸ –  آزمایشگاه ارزیابی حسی

۱۹-  طراحی اتاق ارزیابی حسی وشرایط محیطی

۲۰-  پروتوکل آزمون ها

۲۱-  دستورالعمل اجرایی برای ارزیاب ها

۲۲-  نحوه تمیز کردن محفظه دهان قبل و بعد از هر مرحله خوردن غذ     ا۲۳ –  نحوه جویدن ،مزه مزه کردن،بلعیدن غذا

 

 

۲۴ –  انواع وانتخاب بهترین روش های ارزیابی حسی

۱-۲۴ –  روش های دستگاهی

( بینی الکترونیک،کالریمتر، رئومترها GC، HPLC،UV   )

۲-۲۴ –  روش های انسانی

-روش های رتبه بندی

– روش های توصیفی

– آزمون های ارزیاب ها

– روش ها و آزمون های مورد نیاز برای ارزیابی ارزیاب ها و نتایج ارزیابی

– آزمون های مصرف کننده گرا و ترجیح

۲۵- انواع روش های ارزیابی حسی تفاوت  Discrimination

انواع آزمون های تفاوت

کاربرد آزمون های تفاوت

آزمون های تفاوت-تشابه

۲۶-  مقیاس ها

۱-۲۶ –  انواع مقیاس ها در ارزیابی های حسی

۲-۲۶- کاربرد مقیاس ها در ارزیابی های حسی

۳-۲۶-  استفاده های صحیح ونادرست از مقیاس ها

۴-۲۶-  خطاهای روانشناسی در مقیاس ها

۲۷-  خطاهای رایج در ارزیابی حسی و راه های  پیشگیری از آن

۲۸-  هدایت و اجرای طرح های ارزیابی حسی

۲۹ –  انتخاب اهداف آزمون

۳۰-  شرایط کلی آزمایشگاه ارزیابی حسی

۳۱-  شرایط کلی  آزمون های حسی

۳۲-  جمع آوری داده ها،آنالیز آماری و گزارش دهی نتایج   ۳۳- کاربرد فاکتورهای  ۹M

در اصلاح فرمولاسیون و بهبود ویژگی های حسی محصولات غذایی

۳۴-  مبانی اپتیمم سازی محصول توسط ارزیابی حسی

 

یاد آوری ۱ : بقیه سرفصل های تخصصی ارزیابی حسی به دلیل گستردگی و مباحث فنی در دوره پیشرفته ارائه می گردد.

یادآوری ۲ : به منظور کاربردی تر بودن کارگاه آموزشی توصیه می گردد شرکت کنندگان نمونه محصول غذایی شرکت خود و حداقل یک نوع محصول شرکت های رقیب را به منظور انجام پروژه به همراه بیاورند.

تلفن : ۴۴۲۹۳۴۵۰ ، ۴۴۲۹۳۴۵۵ ، ۴۴۲۹۳۴۵۹

لازم به ذکر است هزینه دریافتی شامل جزوات آموزشی ، گواهینامه مورد تایید  از سوی انجمن علوم و صنایع غذایی و سازمان غذا و دارو  ، هزینه پذیرایی میان وعده و نهار ، ارائه ماهنامه خبری تحلیلی صنعت غذا

جهت کسب اطلاعات تکمیلی و ارائه هرگونه انتقاد و پیشنهاد با شماره تلفن های ۴۴۲۹۳۴۵۰ و  ۴۴۲۹۳۴۵۵ و  ۴۴۲۹۳۴۵۹ تماس حاصل نمایید.

 

Translate »